Využití vyřazených baterií Jaguaru a Mercedesu pro bateriová uložiště elektrické energie

Co dělat s vyřazenými bateriemi? To je otázka, která se stále častěji spojuje s rozvojem elektromobilů. Vyhození na skládku, které je mnohými odpůrci prezentováno jako jediné řešení, by představovalo hloupé mrhání zdrojů, které byly pro jejich výrobu vynaloženy. Níže prezentované příklady automobilek Jaguar a Mercedes názorně ukazují, co se může s bateriemi stát po jejich vyřazení z elektrických aut.

Pokud již baterie v elektrovozech nevyhovují potřebám majitelů, například kvůli přílišné degradaci, je možné ji použít nadále v jiných aplikacích, kde zhoršené vlastnosti oproti novému stavu nejsou problém. Mnozí již takové baterie využívají například jako zálohy pro domácí fotovoltaickou elektrárnu. Automobilky ve využití vyřazených baterií vidí další potenciální zdroj příjmů, a proto přicházejí na trh s vlastními řešeními jejich opětovného zapojení do provozu.

Jaguary I-Pace a I-type 5 pro formuli E I foto: Jaguar

Například automobilka Jaguar přichází ve spolupráci se společností Pramac, která se zaměřuje na výrobu generátorů, s mobilním bateriovým systémem pro ukládání energie (Mobile Battery Energy Storage System), který využívá vyřazené baterie z modelů I-Pace. Tato velká přenositelná „powerbanka“ může mít kapacitu až 125kWh, přičemž v takovém případě se skládá z jedné a půl baterie z modelu I-Pace, které mají v novém stavu 90 kWh. Nabíjené mohou být i solárními panely, což může být užitečné v místech s nulovým přístupem k elektrické síti. Systém může poskytovat výkon až 22 kW, což může přijít vhod pro pomalé nabíjení elektromobilů. Funkčnost si Jaguar vyzkoušel během testování Formule E v Anglii a ve Španělsku, během kterého ze systému napájel diagnostické přístroje a poskytoval energii menším spotřebičům v traťové garáži.

Bateriové uložiště Mercedesu I Foto: Mercedes – Benz

Mercedes zvolil strategii využití použitých baterií z elektrických modelů Smart z opačného spektra. Mateřský Daimler AG se spojil se společnostmi The Mobility House AG a GETEC a na prostorech firmy Remondis SE v německém městě Lünen vznikne uložiště energie o celkové kapacitě 13 MWh, což bude představovat největší uložiště elektrické energie s vyřazenými bateriemi z elektromobilů. S touto kapacitou se bude projekt přímo zapojovat do systému vyrovnávání energetických špiček v síti. Díky rostoucímu podílu nestálých obnovitelných zdrojů energie na energetickém mixu bude důležitost takových projektů v budoucnosti stoupat.

Za zmínku ještě stojí další projekt německé značky v rámci ukládání elektřiny. Podznačka Daimleru buduje sklad náhradních baterií pro již zmíněné elektromobily Smart, kde budou akumulátory aktivně zapojené a pomalu cyklované, tj. nabíjené a vybíjené. To bude mít výhody v podobě udržování zdraví baterií a především ve funkci 17,5 MWh uložiště elektřiny, které bude opět zapojené do vyrovnávání výkyvů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.